Att jobba inom administration
Vad innebär yrket som personal- och löneadministratör?
För mig innebär det att hantera personalansvar samt bolagets lönebearbetning. Personalansvaret innefattar bland annat hantering av frånvaro, handläggning av sjukskrivningsärenden och däribland läkarintyg som jag anmäler till Försäkringskassan. Jag skapar även rehabiliteringsplaner för personer som varit sjukskrivna under längre perioder. En stor del av arbetet innebär också hantering av anställning samt uppsägning och allt som kommer däremellan. Det kan exempelvis handla om att allt från att beställa arbetstelefoner vid en nyanställning, till att lägga upp uppgifter i olika system. Yrket förutsätter även att man har koll på kollektivavtal och lagar när det gäller uppsägningar och arbetsbrist.
Hur ser en vanlig arbetsdag ut för dig?
Det är väldigt olika beroende på när i månaden det handlar om. Är det dags för lönebearbetning sitter jag endast med det, då handlar det mest om att knappa in uppgifter och stämma av tider. Lönebearbetning tar cirka 1-1,5 vecka, beroende på vilken månad det gäller. En vanlig dag när jag inte arbetar med lönebearbetning består dagen till stor del av att hålla koll på både mail och telefon, för att vara beredd på att svara våra medarbetare men också för att kunna registrera frånvaro om det skulle finnas någon. Jag svarar dels på privata frågor och dels på allmänna frågor. En privat fråga kan exempelvis handla om arbetsgivarintyg eller löneintyg till Försäkringskassan. Ingen dag är sig lik och det tycker jag är jätteroligt!
Vad tycker du är mest givande med ditt arbete?
Jag känner att jag har ett viktigt jobb och jag kan hjälpa till på så många olika sätt. Det är givande att kunna bemöta så många olika individer - målare, kunder och de på kontoret. Även om jag har en grunduppgift att betala ut lön, så känner jag att jag får utvecklas när jag får använda många olika färdigheter. Jag uppskattar även att få jobba i cykler, i vissa perioder runt lönebearbetningen är det lite mer hektiskt och sedan lugnar det sig lite och då har man andra arbetsuppgifter som inte är lika intensiva. Sen är det framför allt väldigt givande att arbeta i vår bransch, det är högt i tak och vi har en rolig jargong på arbetsplatsen.
Hur hittade du till yrket som personal- och löneadministratör?
Jag hittade inte yrket själv utan det hittade mig! Jag hade precis utbildat mig till ekonom, det var under pandemin och jag hade inte fått praktikplats. Just då visste jag inte riktigt hur jag ville göra. När jag för en kort period gick tillbaka till mitt gamla jobb inom restaurangbranschen, fick jag ett samtal från vår vd och blev erbjuden min nuvarande tjänst. Det beslutet har jag aldrig ångrat!
Vem skulle du rekommendera till yrket?
Någon som vill arbeta administrativt men som även är van vid personlig kontakt. Man behöver ha en stor förståelse för olika individer på bolaget. Det handlar mycket om att medla mellan arbetsgivaren och den anställda och man måste man vara beredd på att se situationer från båda håll. En person som jobbar med detta ska kunna växla mellan olika arbetsuppgifter och framför allt kunna planera sin egen tid, för plötsligt kan det dyka upp någonting som kräver fullt fokus!